در روز فیزیوتراپی امسال شاهد چه اتفاقی خواهیم بود؟

یک سال گذشت!!

با گذشت یک سال از تصویب اجرایی شدن طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی، این طرح شرایط اسفناکی را سپری می کند

 

دکترای حرفه ای فیزیوتراپی مدت هاست که به دلایل غیر حرفه ای و علمی در سردرگمی به سر می برد. اول مرداد سال گذشته بود که وزارت بهداشت بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره رأی به اجرایی شدن طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی که کلیات آن در  ۲۲/۲/۸۸ به تصویب رسیده بود داد. وزیر بهداشت روز بعد در مراسم گرامیداشت روز فیزیوتراپی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد اعلام کرد که اولین دانشجویان دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در بهمن ۹۰ پذیرش خواهند شد و جامعه فیزیوتراپی به خاطر این اتفاق بزرگ مدت ها در شادی و سرور به سر می برد. اما سرنوشت این طرح طبق انتظارات پیش نرفت و باند بازی ها و منفعت طلبی های گروه خاصی مانع از اجرای این طرح عظیم شد. در جریان بیست و سومین کنگره فیزیوتراپی ایران که در شیراز برگزار شد خبر برگزاری اولین آزمون این مقطع در تیر ماه امسال بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. اما چنین آزمونی تا این لحظه برگزار نشده است. براستی چه چیزی باعث پیچیده شدن روزافزون این طرح شده است؟ در جریان کنگره فیزیوتراپی امسال برای اولین بار مسولین برگزار کننده و اساتید رشته از عنوان دشمنان فیزیوتراپی برای مخالفین این طرح به کار بردند. چندی پبش نیز پیش دکتر ابراهیمی در جمع دانشجویان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی بابل پزشک سالاری را علت اصلی مخالفت با این طرح دانست. به نظر می رسد در کشور ما در خیلی از مواقع منافع گروه با نفوذ بر منافع مردم ارجحیت دارد. بر کسی پوشیده نیست در درجه اول این بیماران هستند که از اجرایی شدن این طرح سود می برند. در این مدت مدارا کردن با این دسته از افراد انحصار طلب که منافع شخصی را به هر چیزی حتی سالامت بیماران ترجیح می دهند نتنها سودی نداشته بلکه باعث سرخوردگی نیز شده است.

حال بعد از گذشت یک سال آیا زمان آن نرسیده است که دیگر در برابر اهانت ها فقط به سکوت اکتفا نکنیم؟  آیا هنوز هم علت این اهانت ها برکسی پوشیده است؟ آیا جامعه فیزیووتراپی نباید از خود سوال کند چه چیزی باعث شده است که هرکسی که از راه می رسد بدون هیچ واهمه ای به خود اجازه اهانت به جامعه فیزیوتراپی را می دهد؟ باید باور کنیم که گروه مخالف دارای نفوذ بیشتری  هستند و به این سادگی عقب نشینی نمی کنند. اینک دیگر بحث فقط دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیست بلکه دفاع از حیثیت فیزیوتراپی است!

http://www.physioclinic.ir/post-129.aspx


روایت سرنوشت DPT از زبان دکتر ابراهیمی

دکتر ابراهیمی: پزشک سالاری علت اصلی مخالفت با DPT است

دکتر ابراهیمی، درحال ارائه سخنرانی

در حاشیه همایش ملی اختلالات عصبی-عضلانی-اسکلتی که در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار گردید دکتر ابراهیمی در جلسه ای صمیمی به گفتگو با دانشجوها پرداخت. وی پس از پایان یافتن پانل فیزیوتراپی با درخواست دانشجوها در مورد علت سردرگمی سرنوشت DPT مواجه شد و گفت دخالت بی جای معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در شیوه پذیرش دانشجو موجب شروعی بد برای DPT شد. در صورتیکه صلاحیت انجام این کار با دانشگاه علوم پزشکی تهران نیست. این موضوع باعث شد که برای اولین  بار بورد فیزیوتراپی را درگیر این قضیه کردیم و سیاست های خود را به وزارت خانه اعلام کردیم. اما دکتر محققی و وزیر با دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درمورد پذیرش دانجشوی DPT از بین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد موافق بودند و این موضوع مورد اعتراض ما قرار گرفت. چون عموماً فارغ التحصیلان این مقطع به دنبال PhD هستند.  در نامه ای که از طرف بورد ارسال شده بود پذیرش با نسبت 2 به 1 کارشناسی به کارشناسی ارشد با ظرفیت حداقل 30 نفر  پیشنهاد شد که گفته می شود مورد پذیرش وزیر نیز قرار گرفته است. این کشمکش ها همچنان ادامه دارد اما دانشگاه علوم پزشکی تهران باید در مهرماه دانشجوی DPT پذیرش کند. در مورد ظرفیت پذیرش هم قرار شده بود که بعد از برگزاری آزمون تصمیم گیری شود. دکتر ابراهیمی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد علت اصلی مخالفت با DPT گفت پزشک سالاری در بسیاری از جاها بی داد می کند و نامردی ها و شیطنت های صورت گرفته نیز محدود به  فیزیاتریست ها نیست. اجرای DPT شاید دیر بشود اما دروغ نمی شود. ما محکم ایستاده ایم و به وزیر هم اعلام کردیم که اگر قرار است شرایط همینطور پیش برود بهتر است به دنبال گروه دیگری به جای بورد باشد.

گفتنی است دکتر ابراهیمی در این همایش به عنوان داور پانل فیزیوتراپی حضور داشت و سخرانی خود را نیز تحت عنوان Uncontrol Movement ارائه کرد.

http://www.physioclinic.ir/

فراخوان ثبت نام و شرکت چند هزار نفری در نخستین آزمون دی پی تی


با اعلام زمان ثبت نام نخستین آزمون ورودی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی ٬ وظیفه همه فیزیوتراپیستها و دانشجویان مشمول این طرح است که با حضوری همه جانبه به معاون آموزشی وزارتخانه نشان دهند که جامعه فیزیوتراپی ایران می خواهد رشد کند و به جایگاه جهانی خود دست یابد . ما برای بهبود حال خود و بیمارانمان تا آخر ایستاده ایم
 و برای شرکت پرشور در آزمون آماده می شویم.


http://www.physiotherapy.blogfa.com/post-722.aspx/

نماد فیزیوتراپی در دنیا....

 

این آرم در کشور باید توزیع گردد.


DPT

سلام بچه ها با دكتر تقي پور صحبت كردم .ايشون  بهم گفتند ازمون بطور قطعي  خواهد بود و اين طرح بدون ازمون انجام نميشه.مطلب ديگه اينكه ازمون  بهمن ماه خواهد بود(درصورت برگزاري ازمون  اين ازمون  فعلا از ما ورودي 89  گرفته نميشه ازسال بالايي ها  امتحان ميگيرن چون هنوز درس هايي  كه  قراره  امتحان بگيرن  همشو ما تا انموقع نخونديم) درمورد  اينكه دانشگاه ما قدرت اجراي اين برنامه رو  باتوجه به تعداد اساتيد ومسايل ديگه داره هم  پرسيدم  گفتند اين مسايل قابل حله مشكلي نيست.

اخرشم گفتند حتما  اين طرح  انجام ميشه پس نگران نباشيد.

اميدوارم واقعا همينطور باشه چيزي كه هس الان بايد خودمونو براي اين ازمون اماده كنيم.همين.

ايشالله كه ميشه دعا كنيد

سر انجام....

دکتر لاریجانی برای حل موضوع دکترای حرفه ای 2 ماه فرصت خواست!!!

در حالیکه دانشجویان روز اول کنگره ٬خواست جامعه فیزیوتراپی ایران را با صدای بلند به گوش دکتر محققی معاون آموزشی رساندند و همه آماده شرکت در تجمع مقابل وزارت بهداشت در روز دوم کنگره بودند ٬ به ناگاه دکتر ابراهیمی و دکتر هادیان از تماس تلفنی دکتر لاریجانی برای حل و فصل موضوع در شورای سیاست گزاری وزارت بهداشت خبر دادند. این موضوع سبب شد تا ضمن کنسل شدن برنامه تجمع ٬ روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی به عنوان پایان مهلت تعیین شده مورد نظر قرار گیرد و در صورت اجرایی نشدن دی پی تی تا آن روز تجمع ٬ در آن روز صورت پذیرد.